donderdag 17 oktober 2013

Lunchsalade met gerookte zalm en wat over brood..


Aangezien ik niet of nauwelijks brood eet, maak ik veel salades en soep. Eigenlijk heb ik altijd wel een pan met soep staan en vaak maak ik dan voor de lunch daar een salade bij. Af en toe eet ik wel (glutenvrije- of spelt-) crackers en soms roggebrood, maar 'gewoon' brood eigenlijk een tijdje al niet meer.

Ik merkte dat ik daar toch op reageer, in die zin dat ik na het eten van brood de rest van de dag continue een ík-heb-trek-gevoel hou en ik er een vervelend opgeblazen gevoel aan over hou. Dus exit brood en sindsdien heb ik geen last meer van deze ongemakken (of in ieder geval in veel mindere mate).

Maar aangezien Nederland een broodland bij uitstek is, was het best lastig mijn draai daarin te vinden. Ik weet niet of anderen die ook geen brood (meer) eten deze ervaring ook hebben?
Mensen vinden het vaak toch een beetje raar als je geen brood meer eet. "Maar wat eet je dan in hemelsnaam" krijg ik meer dan eens te horen. Alsof er niks anders te koop is dan brood! haha.
Ik geef toe, een boterham smeren is vele malen makkelijker en sneller dan een salade of soep maken, maar op zich hoeft een alternatieve lunch niet enorm veel tijd te kosten. Daarbij is planning het toverwoord.

Ik weet dat ik wellicht makkelijk praten heb omdat ik thuis ben en ik kan me voorstellen dat als je parttime of fulltime werkt het een ander verhaal is, maar ook dan is het best mogelijk om voor een broodloze lunch te zorgen. Soep en salade kan je ook van te voren maken, in de koelkast bewaren en in een bakje (met dressing voor de salade apart) meenemen naar je werk. Dan heb je in ieder geval in de ochtend geen stress meer over je lunch van die dag. Ja inderdaad, het is dan wat meer gedoe, maar je weet dan wel dat je het juiste voor je lichaam doet en dat is ook wel wat waard toch? (in dit geval een beetje van je kostbare tijd)

Heb je totaal geen last van het eten van (welke soort) brood, dan kan je dat natuurlijk gewoon lekker blijven eten. Alhoewel ik wel denk dat het verstandig zou zijn het bij 1 brood maaltijd per dag te houden... Brood is namelijk niet zo gezond als er wordt beweerd.



Brood bestaat namelijk uit zetmeel en zetmeel wordt in je lichaam omgezet in suiker. Wat het eten van veel brood dus doet is het onstabiel maken van je suikerspiegel. Veel mensen hebben na het eten van brood al vrij snel weer 'trek' of houden (net als ik) de hele dag een onverzadigbaar gevoel dat tot snaaien aanzet.

Daarbij zitten er tegenwoordig erg veel toevoegingen in brood die eigenlijk overbodig zijn maar wel een aanslag plegen op ons verteringssysteem. Het zijn lichaamsvreemde stoffen en ons lichaam moet dus hard werken om zich weer van deze stoffen te ontdoen. Wist je trouwens dat in bijna al het brood (ja ook van de bakker) suiker is verwerkt?? Na lang zoeken heb ik voor mijn kinderen bij de Albert Heijn 3 broden gevonden waar het niet in zit: de zaanse volkoren, het allinson brood en het spelt brood...

Daarbij kunnen sommige stoffen in brood voor irritaties zorgen in onze darmen, (oa gliadine, gluten en fytinezuur) zeker bij mensen die daar gevoelig voor zijn (PDS hebben of andere chronische darmaandoeningen)

Maar genoeg over brood, ik was van plan een lekker recept voor een salade te plaatsen en opeens zit ik een heel stuk over brood te typen :). Voor alle duidelijkheid: bovenstaande is mijn mening en ik heb verre van alle wijsheid in pacht. Ik denk alleen dat het geen kwaad kan als men probeert te minderen met brood en wat meer groen aan zijn of haar voedingspatroon toevoegt!
 En als je dan toch brood eet, eet dan volkoren of spelt brood (of zuurdesem maar dat is niet voor iedereen makkelijk verkrijgbaar), dat zijn de soorten waar dan ook nog wel wat zaken in zitten waar je lijf wel wat aan heeft en mee kan.

Het recept hieronder is een goede reden om je broodlunch eens te vervangen!



Lunchsalade met gerookte zalm (voor 1)

2 handen rucola of gemengde sla
1/3 komkommer in blokjes
100 gr haricot verts, 2 minuten geblancheerd en afgespoeld met koud water
1 rode ui in kleine blokjes
1 el kappertjes
3 plakken gerookte zalm (ik gebruik de biologische van de AH, die is zonder suiker)
3 el olijfolie
1 el balsamico-azijn
peper/zout

Leg de sla op een bord en strooi de komkommer er overheen. Leg dan de haricot verts erop en de rode ui. Dan de kappertjes.
Maak een dressing van de olijfolie, balsamico-azijn en peper en zout en giet dit over de salade. Schep voorzichtig om.

Drapeer nu de gerookte zalm over de salade en geniet er van!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten